We gebruiken cookies om inhoud en advertenties te personaliseren, om functies voor sociale media aan te bieden en om de toegang tot onze website te analyseren. We delen ook informatie over uw gebruik van onze website met onze partners op het gebied van sociale media en analyse. Onze partners kunnen deze informatie combineren met andere informatie die u aan hen hebt verstrekt of die zij hebben verzameld als onderdeel van uw gebruik van de services. U accepteert onze cookies wanneer u klikt op “Accepteren” en deze website blijft gebruiken.

Accepteren Weigeren Privacy verklaring

5 vwo derde in landelijke competitie ‘Beleggen’

Dit jaar heeft Portus Groene Hart vanuit het vak Bedrijfseconomie voor het eerst meegedaan met Scholenstrijd, een fictief beleggingsspel waaraan maar liefst tachtig scholen hebben deelgenomen. De leerlingen kregen per team fictief €100.000, die zij konden beleggen in de actuele AEX- en AMX-fondsen waarvan de koersen ook meeliepen met ‘het Damrak’. Dagelijks hielden de leerlingen de koersen goed in de gaten en probeerden zij op het juiste moment de aandelen te kopen of verkopen met maximaal tien transacties per dag.  

Na zes weken is de eindstand opgemaakt en is Groene Hart als derde geëindigd in het landelijke klassement risicorendement. Naast de eervolle vermelding was deze praktische opdracht vooral een verrijking van het leerproces. van onze leerlingen, wat onder andere uit onderstaande reacties blijkt. 

‘Scholenstrijd is een leerzame en leuke leermethode. Het was erg leuk om te kijken hoe hoog/laag je stond in de ranking en de competitie aan te gaan met je klas (en andere klassen). Onze klas was daarom ook erg trots om te horen dat wij derde zijn geworden in de categorie ‘risico’. Dit betekent dat wij in het algemeen als een van de beste zijn omgegaan met de risico’s. Kortom: wij vonden het spel erg leuk om te spelen en hebben er zeker veel van geleerd, zowel theoretisch als in de praktijk.’

‘Het uitvoeren van deze opdracht heeft de onvoorspelbaarheid van beleggen benadrukt. Ook al zijn de keuzes die je maakt goed doordacht en lijkt alles erop te wijzen dat de koers zal stijgen, word je vaak toch verrast. Het is deze onvoorspelbaarheid die mij op dit moment weerhoudt van beleggen, maar ik zie het mijzelf nog wel proberen in de toekomst.’

‘Ik weet niet zeker of ik wil beleggen. Beginnen op een jonge leeftijd is, zoals de adviseur bij onze gastles al zei, voordelig, dus ik zit eraan te denken, maar het is soms nog wel onduidelijk.’

‘Ja, ik wil wel beleggen, want op lange termijn verdien je er zeer waarschijnlijk meer mee dan op de bank. Omdat ik jong ben, heb ik ook minder last van plotselinge koersdalingen, omdat ik ze uit kan zitten. Dat zou anders zijn als ik in de 70 was.’



“Wij vonden het spel dat we speelden via scholenstrijd erg leuk en ook goed passen bij de lesstof die we de afgelopen maanden hebben behandeld. We hebben in dit spel vooral geleerd hoe onvoorspelbaar de echte markt is en dat je goed onderzoek moet doen voordat je ergens in investeert. Wij denken later ook te gaan beleggen, maar we weten niet zeker of we al ons geld in willen zetten op de traditionele aandelen. We zijn ook geïnteresseerd in crypto en NFT’s. Wij denken namelijk dat we later hier meer geld mee zouden kunnen verdienen dan met aandelen. Maar toch heeft deze opdracht ook geholpen met onze ontwikkeling met crypto en NFT’s. Het is bij deze markten namelijk ook belangrijk om goed onderzoek te doen, hier hebben wij dus nu al een beetje extra ervaring in. We vonden het dus een leuke opdracht waardoor we beter begrijpen hoe de aandelenmarkt in elkaar zit.'

‘Resultaten uit het verleden bieden geen garantie voor de toekomst’ Maar we willen hier ook aan toevoegen: ‘Jong geleerd is oud gedaan!'